Konseptualisasi Pendidikan Keluarga berbasis Syariah sebagai Strategi Meningkatkan Ketahanan Keluarga di Era Globalisasi
DOI:
https://doi.org/10.32678/saintifikaislamica.v10i2.9833Keywords:
Sharia family education, family resilience, the era of globalizationAbstract
This research will focus on sharia-based education, to offer a conceptualization of sharia-based family education as a strategy to increase family resilience. Several formulations will be discussed in this research. First: The concept of sharia-based family education. Second; Sharia-based family education strategy in improving the quality of family resilience. Third: sharia values and principles as the conceptual basis of family education. This research uses a qualitative approach, using literature as the primary source of research. The conceptualization strategy for Sharia-based family education can be carried out by internalizing Islamic values, including internalizing Islamic values, Sharia-based character education, role empowerment, Sharia-compliant gender, Islamic financial education, Islamic-based children's education, parental involvement in education, use Technology Wisely, and a Flexible Approach to Social Change.
Downloads
References
Agus Susilo, Sarkowi Sarkowi, “Peran Guru Sejarah Abad 21 Dalam Menghadapi Tantangan Arus Globalisasi” 2, no. 1 (2019): 44.
Apik Anitasari Intan Saputri and Athoillah Islamy, “Nilai-Nilai Maqasid Syariah dalam Fungsi Keluarga di Tengah Pandemi Covid-19,” Al-Qisthu: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Hukum 19, no. 1 (June 16, 2021): 3, https://doi.org/10.32694/qst.v19i1.899.
As-Sayuti, M. A., Zein, S., Wijaya, S. R., Maesaroh, S., & Maftuhah, S. (2021). Bunga Rampai: Keluarga Cerdas, Sehat dan Tangguh Covid-19.
Nur Azizah, “Struktur dan Kultur Budaya dalam Keluarga di Era Adaptasi Kebiasaan Baru (AKB) di Lingkungan Keluarga Kota Bandung,” Az-Zahra: Journal of Gender and Family Studies 1, no. 1 (October 25, 2020): 2, https://doi.org/10.15575/azzahra.v1i1.9474.
Iswahyudi, M. S., Irianto, I., Salong, A., Nurhasanah, N., Leuwol, F. S., Januaripin, M., & Harefa, E. (2023). KEBIJAKAN DAN INOVASI PENDIDIKAN: Arah Pendidikan di Masa Depan. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Apriyanto, M., & Ramli, M. (2020). Manajemen Keuangan Untuk Meningkatkan Perekonomian Keluarga Di Masa Pandemi Covid-19. Selodang Mayang: Jurnal Ilmiah Badan Perencanaan Pembangunan Daerah Kabupaten Indragiri Hilir, 6(3), 145-152.
Mulawarman, W. G., & Rokhmansyah, A. (2019). KETAHANAN KELUARGA: Studi Kasus di Kelurahan Mesjid Kota Samarinda. CV Istana Agency.
Sholeh, M. I. (2023). Sinergi Hukum Keluarga Islam Dan Manajemen Pendidikan Dalam Membangun Generasi Berkualitas Dan Harmoni Keluarga Islami. JURISY: Jurnal Ilmiah Syariah, 3(2), 23-46.
Kusuma, A. A. R. (2023). TAUHID SEBAGAI LANDASAN KEBUDAYAAN MASYARAKAT. Jurnal Ilmiah Spiritualis: Jurnal Pemikiran Islam dan Tasawuf, 9(1), 115-135.
Lake, D. W. O., & Saingo, Y. A. (2023). Nilai Pancasila sebagai Dasar Pendidikan Etika Keluarga. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(1), 1-11.
Subianto, J. (2013). Peran keluarga, sekolah, dan masyarakat dalam pembentukan karakter berkualitas. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2).
Syahraeni, A. (2015). Tanggung jawab keluarga dalam pendidikan anak. Al-Irsyad Al-Nafs: Jurnal Bimbingan dan Penyuluhan Islam, 2(1).
Saputra, E., & Muhajir, A. (2019). Penanaman dan penguatan nilai-nilai keislaman melalui perayaan hari besar islam. Al Ashriyyah, 5(2).
Muhsinin, M. (2013). Model pendidikan karakter berbasis nilai-nilai islam untuk membentuk karakter siswa yang toleran. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2).
Haramain, M. (2019). Dakwah Pemberdayaan Perempuan: Telaah Pemikiran Qasim Amin Tentang Kesetaraan Gender. Zawiyah: Jurnal Pemikiran Islam, 5(2), 218-235.
Jannah, M. (2019). Peranan Guru dalam Pembinaan Akhlak Mulia Peserta Didik (Studi Kasus di MIS Darul Ulum, Madin Sulamul Ulum dan TPA Az-Zahra Desa Papuyuan). Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 137-166.
Wulandari, D. A. (2020). Penerapan Nilai-Nilai Islam Terhadap Kinerja Karyawan BRI Syariah KCP Bandar Jaya (Doctoral dissertation, IAIN Metro).
Baharun, H. (2016). Pendidikan anak dalam Keluarga; Telaah epistemologis. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan, 3(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 M Mohsi, Taufik Taufik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.