Analisis Sistem Marketing Syariah Pada Marketing Mix Outlet Whoops Tea Kota Pekalongan

Authors

  • Abdul Ghofar Saifudin UIN KH. Abdurrahman Wahid Pekalongan

DOI:

https://doi.org/10.32678/saintifikaislamica.v9i1.6791

Keywords:

Marketing, Marketing Mix, Sharia Characteristics

Abstract

Following the basis of Islamic economics, a business should not be concerned with profit for itself, so there is a need for a sharia marketing system. Islamic marketing is an overall system of a business activity that is used for planning, pricing, promotion, product, and distribution of services or goods that satisfy desires, both for existing buyers and potential buyers, in which there is a conformity of the contract, objectives, characteristics., as well as sharia principles in the whole process, as well as in the muamalah. This type of research is field research with a qualitative approach. Data collection techniques were obtained from interviews, questionnaires, and documentation. The results of this study indicate that the Whoops Tea Outlet of Pekalongan City in marketing its products has implemented a marketing mix that has 4 (four) main variables, namely products that are halal and do not harm others, the prices offered by producers are competitive, quite a strategic place, and good promotion. And four (4) characteristics of the sharia marketing concept, namely rabbāniyah, akhlāqiyyah, al-wāqi'iyyah, and al-insāniyyah have a good impact, scilicet, outlets are still able to survive and even try to develop in anything.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almadia, J.S. wawancara. 12 januari 2021

Arif, F. “Strategi Marketing Syariah Online dan Offline di Toko Pondok Teknik Indonesia Kota Palangkaraya”. Tesis Magister Ekonomi Syariah.

Asnawi, N dan Fanani. (2017). Pemasaran Syariah. Depok. Rajawali Pres Hermawan Kartajaya dan Muhammad Syakir Sula. 2006. Syariah Marketing. Bandung: Mizan.

Ayna Azzahra, D. S. (2020). Analisis Karakteristik Pemasaran Syariah pada Banks Syariah Mandiri. Al-Sharf Jurnal Ekonomi Islam.

Choiriyah. (2016). Pemikiran Ekonomi Muhamad Baqr Ash-Sadr . Islamic Banking, Vol.2, No.1.

Hardiyanto, F. (2020). Analisis Marketing Syariah dalam Menghadapi Covid 19 (Studi Kasus ARPI Hijab Kuningan). Syntax Admiration, I(01), 24.

Nurwuiz, (2020). Analisis Strategi Pemasaran Syariah terhadap Pengembangan Usaha Kopi Robusta dan Arabika Temanggung (Studi Kasus UMKM Kopi AS Temanggung).

Iden, I. M. (n.d.). Analisis Syariah Marketing menurut Muhammad Syakir Sula terhadap Penerapan dan Dampaknya pada Pangsa Pasar PT. Asuransi Takaful Umum Perwakilan Kantor Bandung. Keuangan dan Perbankan Syariah, 713.

Imawan, Haris. “Analisis Strategi Pemasaran Syariah Dalam Penjualan Produk Bersaing Di Toko Saudi Store Batoh,” skripsi. Banda Aceh: Universitas Islam Negeri Ar–Raniry Banda Aceh, 2019.

Kusuma, K. (2021). Peran Strategi Pemasaran Islam (Marketing Syariah) dalam Meningkatkan Penjualan Pakaian (Studi Kasus di Toko DM Colecction Kedungwuni, Pekalongan). Skripsi, IAIN Ponorogo.

Mahmudah, S. “Strategi Marketing dan Preferensi Konsumen saat Pandemi Covid 19 dalam Perspektif Marketing Syariah (Studi Analisis pada Hisana Fried Chicken Driyorejo Gresik)”. Tesis Magister Ekonomi Syariah.

Maspupah, O. “Strategi Pemasaran Syariah Toko Tradisional dan Toko Modern di Desa Durajaya Kecamatan Greged Kabupaten Cirebon”. (Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, Vol. 1, No. 1 Juli 2020).

Masrur, M & Arwani, A. “Analisis Strategi Pemasaran Pengusaha Batik Kelurahan Banyurip Pekalongan Dengan Pendekatan Marketing Mix Berbasis Syariah”. (Pekalongan: Li Falah-Jurnal Studi Ekonomi Dan Bisnis Islam, Volume 4, No.1, 2019).

Miftah, A. (2015). Mengenal Marketing dan Marketers Syariah. Jurnal Ekonomi Islam.

Mohamad, E. R. (2021). Strategi bauran Pemasaran (Marketing Mix) dalam Perspektif Islam. Mutawazin (Jurnal Ekonomi Syariah), Vol.2.No.I.

Najib, S. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Produk pada Distro Secaf Purwokerto dalam Perspektif Syariah Marketing. IAIN Purwokerto.

Nurcholifah, I. (2014). Strategi Marketing Mix dalam Perspektif Syariah. Jurnal Katulistiwa.

Nurhisam, L. (2017). Etika Marketing Syariah. Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah.

Rahim, R. M. (2021). Strategi Bauran Pemasaran (Marketing Mix) dalam Perspektif Syariah. Jurnal Ekonomi Syariah IAIN Sultan Amai Gorontalo).

Roni, M & Rahim, E. Strategi Bauran Pemasaran (Marketing Mix) dalam Perspektif Syariah. Jurnal Ekonomi Syariah IAIN Sultan Amai Gorontalo, (Volume 2, Nomor 1, April 2021).

Salim, N. d. (2019). Strategi Bauran Pemasaran Industri Tempe Dalam Perspektif Ekonomi Syariah di Kabupaten Sri Indrapura Provinsi Riau. Jurnal Ekonomi, Keungan dan Perbankan Syariah, Volume 3, 2 (Oktober 2019).

Sinn, A. I. (2012). Manajemen Syariah: Sebuah Kajian Historis dan Kontemporer. Jakarta: PT. Raja Grafindo.

Sudaryono. 2016. Manajemen Pemasaran Teori dan Implementasi. ANDI. Banten Syarifuddin Amir. Garis-garis Besar Fikih. Jakarta. Prenada Media.

Syaifudin Ahmad. (2021). Analisis Bauran Pemasaran Syariah dalam Upaya Meningkatkan Penjualan pada The Kebab Factory Ponorogo. Skripsi IAIN Ponorogo

Wahidin, A. (2018). PRINSIP SALING RELA DALAM TRANSAKSI EKONOMI ISLAM (Tafsir Analitis Surat An-Nisa’ [4] Ayat 29). Ad Deenar: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(02), 110. https://doi.org/10.30868/ad.v2i02.352

Downloads

Published

2022-06-29 — Updated on 2023-12-03

Versions

Issue

Section

Articles