Korelasi Tingkat Penguasaan Mufrodat Dengan Kemampuan Menulis Kreatif Mahasiswa PBA IAIN Palangka Raya
DOI:
https://doi.org/10.32678/uktub.v4i2.11226Keywords:
correlation, vocabulary mastery, creative writing skillsAbstract
This study aims to determine 1) the level of vocabulary mastery of students of Arabic language education study program. 2) the creative writing skills of students of Arabic Education study program. 3) the relationship between the level of vocabulary mastery and creative writing skills of students of Arabic Language Education Study Program. This study used a correlational method with a quantitative approach. Data were collected through documents and tests of vocabulary mastery and creative writing skills. The sample of this study consisted of 22 students of the Arabic language education study program in the 4th semester who had undergone creative writing courses. The results showed that 1) students' vocabulary mastery had an average score of 79.55 with a good category. 2) Students' writing skills have an average score of 71.23 with a good category as well. 3) There is no significant correlation between the level of vocabulary mastery and creative writing skills of students of the Arabic Language Education Study Program at the Palangka Raya State Islamic Institute with a sig. (2-tailed) value of 0.178>0.05 and the correlation coefficient value is 0.298 which is at the level of a moderate positive correlation relationship.
Downloads
References
Ahyar, H., 2018a. Penguasaan Mufrādat dan Qawā’id Sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab. al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 4, 259–274. https://doi.org/10.14421/almahara.2018.042-06
Anis, M.Y., 2020. IMPLEMENTASI POLA PENGEMBANGAN TEMA DAN KORPUS ARAB DALAM KAJIAN MENULIS KREATIF (ANALISIS LINGUISTIK SISTEMIK FUNGSIONAL) (The Implementation of Thematic Progression Patterns and Arabic Corpus in the Creative Writing Study Systemic Functional Linguistics Analysis). SAWERIGADING 26, 189–207.
Anis, M.Y., 2015. Panduan Menulis Kreatif Bahasa Arab: Pengembangan Tema dalam Buku Al Qira’ah Ar-Rasyidah.
Aprizal, A.P., 2021. Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Guru 2.
Astuti, W., 2016. Berbagai Strategi Pembelajaran Kosa Kat Bahasa Arab. AL-MANAR: Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam 5.
Hamidah, H., Marsiah, M., Jennah, R., 2021. Utilization of Whatsapp Group as a Communication Medium for Arabic Writing and Text Message Analysis. AlTarib 9, 215–224. https://doi.org/10.23971/altarib.v9i2.3405
Hijriyah, U., 2018. Analisis Pembelajaran Mufrodat dan Struktur Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah.
Huliani, B.A., 2019. The Correlation Among Studentsâ€Tm Vocabulary Mastery, Studentsâ€Tm Creativity And Their Writing In Descriptive Texts. Voices Of English Language Education Society 3. Https://Doi.Org/10.29408/Veles.V3i1.1017
Kamalia, K., 2012. Penguasaan Qawaid Dan Kosa Kata.
Khalilullah, M., Ma, S.A., 2011. Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif (Kemahiran Qira’ah Dan Kitabah) 8, 16.
Kholiq, I.N., 2015. Korelasi Antara Penguasaan QawÄ id Dan MufradÄ t dengan Penguasaan MahÄ rah Al QirÄ â€TM ah dan MahÄ rah Al KitÄ bah Dalam Kemahiran Berbahasa Arab Di Madrasah Aliyah Al-Amiriyyah Blokagung Banyuwangi. Jurnal Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi Dan Pemikiran Hukum Islam 6, 43–58.
Machali, I., 2021. Metode Penelitian Kuantitatif (Panduan Praktis Merencanakan, Melaksanakan, Dan Analisis Dalam Penelitian Kuantitatif).
Munawarah, M., Zulkiflih, Z., 2021. Pembelajaran Keterampilan Menulis (Maharah al-Kitabah) dalam Bahasa Arab. Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab 1, 22–34.
Permana, F., 2018. Pendidikan Islam Dan Pengajaran Bahasa Arab Pada Masa Dinasti Umayyah. AQ 47. https://doi.org/10.35931/aq.v0i0.74
Rahmah, Y., Anwar, M., Sarah Noviyanti Latuconsina, S.N., 2020. Hubungan Antara Penguasaan Kosakata (Mufradat) Dengan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas X Putri MAN PK MAN 3 Makassar (PhD Thesis). UNIVERSITAN NEGERI MAKASSAR.
Ridha, N.A., Raudah, R., Wahdah, N., Marsiah, M., Permana, F., 2024. Pendampingan Pengembangan Keterampilan Guru Bahasa Arab MIN 2 Kota Palangka Raya dalam Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis AI (Crossword). Jurnal Abdi Masyarakat Indonesia 4, 235–240.
Setiadi, S., 2017. Peningkatan keterampilan kitabah arabiyah mahasiswa melalui metode tutor sebaya. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab 9, 31–39.
Wirastuti, I.G.A.P., Widiastuti, I.A.M.S., Muliana, I.M., 2022. KORELASI ANTARA PENGUASAAN KOSA KATA DAN KEMAMPUAN MENULIS. Suluh Pendidikan 20, 72–77.
Yusuf, J., Alhafidz, A.Z., Luthfi, M.F., 2019. Menulis Terstruktur Sebagai Urgensi Pembelajaran Maharah Al-Kitabah. An Nabighoh 21, 203–214.
Zubaidillah, Muh.H., Hasan, H., 2019. Pengaruh Media Kartu Bergambar (Flash Card) Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Arab. AM 2, 41. https://doi.org/10.35931/am.v2i1.90
الحوراني, ر.م., الحوامدة, م.ف., العتوم, ك.ع., 2022. أثر برنامج تعليميّ قائم على أنموذج ماير وسالوفي في تحسين مهارات الكتابة الإبداعيّة لدى طالبات الصّفّ السّابع واتّجاهاتهنّ نحوها. Humanities and Social Sciences Series 37.
بوصلحه, م.م., الزغول, ع., 2017. مستوى الكتابة الإبداعية لدى الطلبة المبدعين كتابيا في المرحلة الثانوية بدولة الكويت تبعا لبعض المتغيرات. مؤتمرات التربية.
مخيلف, ز.ع.ع., السلطاني, أ.د.أ.ي., 2022. الكتابة الإبداعية عند طلبة أقسام اللغة العربية في كلية التربية للعلوم الإنسانية. مجلة ديالى للبحوث الانسانية 2.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eva Agustin, Nurul Wahdah, Farid Permana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.