Metode Pembelajaran Sastra Arab

Authors

  https://doi.org/10.32678/alfaz.Vol6.Iss01.711
Abstract view: 2566 times | PDF downloads: 4102 times

Abstract

Abstract
Literature (al-Adab) is the delivery of something by the processing of deep feelings that are full of value and art about the image that will be given and expressed in a certain form with certain rules as well. Periodization of literature begins since the period of ignorance, the period of Islam which includes Daulah Umayyah, continued Abbasiyah period, Turki Usmani, and the last modern period. While the purpose of learning literature among them to increase knowledge and understanding of students to literature to life more directed and become good; also help students understand the social limps in their lives and at the same time how to play a role to overcome them.

Abstrak
Sastra (al-Adab) adalah penyampaian sesuatu dengan pengolahan perasaan yang mendalam yang sarat nilai dan seni tentang gambaran yang akan diberikan dan diekspresikan dalam bentuk tertentu dengan kaidah-kaidah yang tertentu pula. Periodisasi sastra dimulai sejak periode jahiliyah, periode Islam yang didalamnya termasuk Daulah Umayyah, dilanjutkan periode Abbasiyah, Turki Usmani, dan terakhir periode modern. Sementara tujuan dari pembelajaran sastra di antaranya untuk menambah pengetahuan dan pemahaman siswa terhadap sastra hingga hidupnya lebih terarah dan menjadi baik; juga membantu siswa memahami kepincangan sosial dalam kehidupannya dan sekaligus cara memainkan peran untuk mengatasinya.

Keywords:

Metode Pembelajaran, Sastra Arab, Sastra Terjemahan

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Wahab, Muhbib. Peta Wacana Studi Bahasa Arab di UIN Jakarta, Jakarta: FITK UIN Jakarta, 2015.
Ali, Atabik dan Muhdlor, Ahmad Zuhdi, Kamus Kontemporer Arab-Indonesia, Yogyakarta: Ponpes Krapyak, 1988.
Brogran T.V.F (ed), The New Princeton Handbook of Poetic Terms, New Jersey: Princeton University Press, 1994.
Church, Gladdys Westbrook. The Significance of Louise Rosenblatt on the Field of Teaching Literature from Inquiry. Volume 1. Number 1. Spring 1997, 71-77, Virginia Community College System, 1997.
al-Dasuqi, Umar, Fĩ al-Adab al-Hadi>ts, Jilid III, Beirut: Dār al-Fikrĩ, t.t.
Ghougossin, Peter Joseph, Sayap-sayap Pemikiran Kahlil Gibran, Terj., Yogyakarta: Fajar Pustaka, 2000.
Hirsch, E.D. Three Dimensions of Hermeneutics dalam “Twentieth-Century Literary Theory”. K. M. Newton (Ed). Cetakan Ketiga. London: Macmillan Education LTD, 1990.
Hitty, Phillip K. History of The Arabs, Jakarta: Serambi Ilmu Semesta, 2008.
Ibrahim, Abdu al-‘Alĩm, Al-Muwajjih al-Fanni li Mada>risi al-Lugah al-’Arabiyyah, Kairo: Dār al-Ma’ārif, 1968.
al-Jundi, Anwar, Adwa’ al-Adab al-’Arabi> al-Mu’a>shir, Kairo: Dār al-Kutub al-‘Arabĩ, 1968.
Kesuma, Dharma dan Moh Salimi. Pembelajaran Tematik Integratif. Bandung: Pusat Pengkajian Pedagogik, Universitas Pendidikan Indonesia, 2013.
Ma’luf, Louis, Munjid fi al-Lughah wa al-A’lam, Lebanon: Dār al-Masyriq, 2002.
Madzkur, Ali Ahmad, Tadri>s Funu>n al-Lugah al-’Arabiyyah, Kairo: Dār al-Fikri al-‘Arabi>, 2000.
Moody, H.L.B. Metode Pengajaran Sastra: Pegangan Guru Pengajar Sastra. Saduran B. Rahmanto. Cetakan Kesepuluh. Yogyakarta: Kanisius, 2004.
Qabbisy, Ahmad, Ta>ri>kh al-Syi’r al-‘Arabi> al-Hadi>ts, Beirut: Dār al-Ji>l, 1971.
Ruslan, Mushthafa, 2005, Ta’li>m al-Lugah al-’Arabiyyah, Kairo: Dār al-Śaqāfah, 2005.
Rusyana, Yus, Bahasa dan Sastra dalam Gamitan Pendidikan. Bandung: CV. Diponegoro, 1984.
Syahatah, Hasan, Ta’li>m al-Lugah al-’Arabiyyah baina al-Nazariyah wa al-Tathbi>q, Kairo: Dār al-Mishriyyah al-Lubnāniyyah, t.t.
Teeuw, A. Sastra dan Ilmu Sastra: Pengantar Teori Sastra. Jakarta: Pustaka Jaya, 1984.
Thu’aimah, Rusydi Ahmad, t.t, Al-Marja’ fĩ Ta’li>m al-Lugah al-’Arabiyyah, Saudi Arabia: Jami’ah Umm al-Qurā.
Waluyo, Herman J. Pengembangan Dimensi Kreativitas dalam PengajaranSastra dalam “ Konstelasi sastra”. Jakarta: Devisi Penerbitan HISKI Pusat, 1990.
Wargadinata, Wildana dan Fitriani, Laily, Sastra Arab dan Lintas Budaya, Malang: UIN Malang Press, 2008.
al-Zayyat, Ahmad Hasan, Ta>ri>kh al-Adab al-’Arabi>, Beirut: Dār al-Ma’ārif, 1996.

Downloads

Published

2018-10-03

Issue

Section

Articles