Pemerolehan Bahasa Kedua Model Terpimpin: Pembelajaran Bahasa Arab Di Ranting Muhammadiyah Mekarjaya Oleh Ustadz Kahar Chalasta
Bahasa Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.32678/al-ittijah.v14i1.5699Keywords:
acquisition, second language, guided, Arabic learningAbstract
The emergence of informal Arabic learning in various places has brought new hope for the development of Arabic in Indonesia. Some Arabic lessons are given to students to increase their competence in understanding Arabic texts orally and in writing. However, many Arabic lessons have not maximally utilized Arabic learning materials, methods, and strategies for students appropriately.The selection of appropriate Arabic learning materials, methodologies, and strategies can achieve the objectives of learning Arabic itself. Learning Arabic includes at least three components of language learning and four aspects of skills, namely listening, speaking, reading, and writing. The purpose of this study was to find materials, methods, and strategies for learning Arabic applied in the Muhammadiyah branch of Mekarjaya, Depok City. This research used a qualitative descriptive methodology. The results showed that learning Arabic at the Muhammadiyah Mekarjaya branch used materials, methods, and learning strategies with particular choices.
Downloads
References
Abdurochman. (2021). MANAJEMEN PENDEKATAN PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. Jurnal AL FATIH, 1(1), 23.
Arif, T. A. N. dan M. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran dalam Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab. ‘A Jamiy Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 9(1), 8.
Astuti, W. (2016). BERBAGAI STRATEGI PEMBELAJARAN KOSA KATA BAHASA ARAB. Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 5(2), 184.
Baroroh, F. R. S. dan R. U. (2020). Strategi dan Metode Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab. IJAZ ARABI, 3(2), 243–251.
Fakhrurrozy, M. I. (2018). NAHWU DAN SHOROF PERSPEKTIF PEMBELAJAR BAHASA KEDUA. Seminar Nasional Bahasa Arab Mahasiswa II HMJ Jurusan Sastra Arab Fakultas Sastra, 105.
Fauzan, A. R. bin I. Al. (2011). Idhaat Li Mu’allimi Al Lughah Al Arabiyah Li Ghairi Al Nathiqina Biha. Maktabah Malik Fahad Al Wathaniyah.
Hamid, A. (2013). Teknik Pengajaran Bunyi Bahasa Arab. Al Bayan UIN Raden Intan, 5(1).
Hidayat, M. S. B. (2019). PEMBELAJARAN FONOLOGI ARAB DENGAN MINIMAL PRAISE DAN TONGUE TWISTER. Tarling: Journal of Language Education, 2(2), 197–216.
Huda, N. I. dan N. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN KOSAKATA BAHASA ARAB BERBASIS PERMAINAN MY HAPPY ROUTE. Jurnal Al Mi’yar, 3(1), 3–4.
Khansa, H. Q. (2016). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab II, 58–59.
Khasanah, N. (2016). PEMBELAJARAN BAHASA ARAB SEBAGAI BAHASA KEDUA (UREGENSI BAHASA ARAB DAN PEMBELAJARANNYA DI INDONESIA). An-Nidzam : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Studi Islam, 3, 39–54. https://doi.org/10.33507/an-nidzam.v3i2.16
Mahyudin, E. (2018). PENGAJARAN KOSAKATA BAHASA ARAB BAGI ANAK-ANAK DENGAN MEDIA LAGU. MUTSAQQAFIN, 1(1), 68.
Mualif, A. (2019). Metodologi Pembelajaran Ilmu Nahwu dalam Pendidikan Bahasa Arab. AL-HIKMAH, 1(1), 28.
Mufidah, N. (2018). Metode Pembelajaran Al-Ashwat. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 199–218.
Muradi, A. (2011). Bahasa Arab Dan Pembelajarannya Ditinjau Dari Berbagai Aspek (Cetakan I). Pustaka Prisma.
Nasiruddin, N. (2019). Metode Pembelajaran Qawâ’id (Nahwu-Sharaf) dengan Pendekatan Integrated System. EDULAB: Majalah Ilmiah Laboratorium Pendidikan, 4(2).
Ni’mah, A. W. R. dan M. (2011). Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab (1st ed.). UIN Maliki Press.
Nufus, H. (2013). PEMBELAJARAN GRAMATIKA ARAB DENGAN COMMUNICATIVE GRAMMAR. Horizon Pendidikan, 8(1), 62–63.
Nugrawiyati, J. (2015). PEMBELAJARAN KOSAKATA BAHASA ARAB DI MADRASAH IBTIDAIYAH. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 3(2), 144–156.
Widayanti, R. (2016). STRATEGI PEMBELAJARAN ASHWAT ARABIYAH DAN MUFRADAT. Jurnal Al-Furqan, 3(2), 115.
Downloads
Published
Versions
- 2023-02-18 (2)
- 2022-06-19 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Zainul Abidin Zainul

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.